úterý 17. prosince 2013

Třetí adventní neděle, snažím se tvářit vesele.



Opět se zpožděním, ale přece, přichází třetí recept na jedlý dárek. Snad proto, že jsou vánoce svátky klidu a míru, je pro mě předvánoční období vždy obdobím velikého neklidu, jak pracovního, tak i osobního. Nejinak je tomu i letos. Permanentně zívám, sotva pletu nohama, ale makám, v práci i doma. Ale hlavu vzhůru, už jen týden. V neděli jsem konečně upekla shortbreads podle Hestona Blumenthala, chystala jsem se na ně snad rok a tady jsou.

Recept je překvapivě jednoduchý, takže se ničeho nebojte a do toho. Nic molekulárního v tom není, jen to chce trochu místa v mrazáku a:

175 g hladké mouky
1/2 lžičky prášku do pečiva
 1/2 lžičky soli
110 g studeného másla
100 g nerafinovaného cukru krupice (vyrábí ho tuším Korunní, ale já použila třtinový)
40 g  žloutků (cca 3 žloutky z menších vajec)
35 g olivového oleje
cukr krupice na poprášení
+ 50 g ořechů, oříšků nebo třeba mandlí, pokud chcete nějakou extrachuť navíc

Připravte si do misky přesátou mouku, prášek do pečiva a sůl. Do mísy mixéru dejte máslo a cukr, použijte K metlu a míchejte asi 5 minut, až se vše spojí a máslo úplně změkne. Snižte rychlost a přidejte mouku s práškem a solí + mleté ořechy (pokud je tam dáváte), pokračujte v míchání, až se mouka zapracuje a vznikne drobivá hmota. Smíchejte žloutky s ol. olejem a pomalu vše přilejte do těsta a míchejte, až se tekutina do spojí s těstem. Těsto přeneste ideálně na papír od másla, vytvořte obdélník, zabalte do fólie a nechte odpočívat v ledničce alespoň 2 hodiny. Pak těsto rozválejte mezi 2 vrstvami pečícího papíru do obdélníku, který se má vejít do formy/pekáče 20x30 cm (takovou nemám) a má cca 5 mm tloušťky. Vyválela jsem těsto do požadovaného tvaru a pak jsem pekla na plechu. A teď pozor! Vyválené těsto se má dát alespoň na 20 min do mrazáku. Chtěla bych vidět Hestonovu lednici, resp. mrazák. Já tedy měla co dělat, ale nacpala jsem ho tam. Pak jsem odstranila horní vrstvu papírů, přendala těsto na plech, který jsem dala do trouby vyhřáté na 150 stupňů. Tady Heston dost neurčitě radí péct 15-20 minut, pak plech otočit a péct dalších 3-5 minut. Pekla jsem 15+5 a myslím, že by snesly i o fous víc, aby byly tvrdší a lépe se krájely.


Ještě teplé shortbreads posypte cukrem krupicí (ano, fakt to na nich bude držet) a nakrájejte ostrým nožem do požadovaného tvaru (v knize se píše o odélníku 3x5 cm). Chuť je parádní, je cítit sůl i olivový olej a ořechy. Příprava mi přišla na Hestona velmi snadná a jediným problémem bylo opravdu místo v mrazáku. Recept udává trvanlivost 5 dní.

Hrozně jsem je chtěla vyzkoušet, s výsledkem jsem spokojená, ale ve finále si nejsem jistá, jestli jsou shortbreads vhodným vánočním dárkem, uvážíme-li tu udávanou krátkou trvanlivost. Ale co už, nebudou-li k vánocům, udělají radost někdy jindy.

2 komentáře: