úterý 22. října 2013

Obyčejné věci jinak



Tak nějak předpokládám, že na tom většina z vás bude podobně jako já. Určitě se taky pořád snažíte vylepšovat svůj jídelníček tak, aby byl o něco zdravější, možná méně energeticky nabitý, ale jistojistě dobrý. Chci jíst zdravě, pokud možno racionálně, ale chci, aby mi to chutnalo. A aby mě bavilo takové jídlo připravovat. A víte co, nepřijde mi to až tak těžké. Poslední dobou jím hodně v práci, snídaně, obědy, svačiny. Oběd i jednu ze svačin si chystám ještě doma. Většinou jsou to nějaké hutnější polévky a vydatnější saláty k obědu a něco lehčího k svačině. Vše pokud možno lokální, sezónní a čerstvé. Svačiny mi přijdou možná o fous složitější, když se to nemá pořád opakovat a má to mít nápad. O víkendu po návratu z trhu mě jeden takový nápad napad. Místo salátu z jablek a mrkve, který mi dělala máma pokaždé, když jsem byla nemocná jako náplast na bolístku, jsem si udělala salát z hrušek a žluté řepy s čerstvě vyloupanými ořechy a nelokálním granátovým jablkem místo rozinek.

Já vím, těžko tomu říkat recept, ale říkala jsem si, že se třeba rádi necháte inspirovat. Potřebovat budete jen:

hrušky
syrovou mladou řepu, klidně může být červená
ořechy
granátové jablko/rozinky
nějaký olej - požila jsem ten z vlašských ořechů, díky němu je salát ještě lepší

Postup snad ani nestojí za popis, hrušky a řepu nastrouhat (1:1), ostatní přidat a smíchat. Do každého salátu přidávám alespoň kapku oleje, kvůli vitamínům rozpustným v tucích (A,D,E,K). Ten ořechový je hodně výrazný, strašně dobrý a salátu přidává na chuti tak moc, že vám ho doporučuju i přes vyšší cenu. Dá se sehnat na trzích, v M&S, v Lidlu mívají při nějakých akcích olej z lískových oříšků, který je taky fajn.

Nepřidávala jsem žádné "sladidlo", přesto je salát přirozeně sladký, takže se hodí, i když mám po obědě přecejen chuť na sladké.

Jinak teď hojně konzumuju bulgur. Vždyť už mě znáte, já jak se na něco upnu a začne mi to chutnat...
Nejraději dělám něco jako tabbouleh - bulgur se spoustou hladkolisté petržele, rajčaty, olivovým olejem, citrónem a citronovou kůrou, do kterého přidávám trochu exotického koření a třeba fetu. Stejně dobrý je bulgur se zelenou čočkou, pečenými rajčaty se sladkokyselou zálivkou a kozím sýrem nebo gorgonzolou. I když tady tedy o té lokálnosti moc nemůže být řeč. 

Jak jste na tom vy, připravujete si jídlo do práce doma? A dáte mi nějaké tipy na něco dobrého, vyváženého, přenosu schopného, co mi během dne udělá radost? Pojďme se navzájem inspirovat.

10 komentářů:

  1. Bulgur je taky moje objevená dobrota. Nejlepší zatím byl tenhle s květákem : http://svasniprojidlo.blogspot.cz/2013/07/bulgur-s-tandoori-kvetakem.html

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za tip, tyhle saláty miluju. U mě teď vede quinoa se sojovými boby (edamame), na hrnek quinoy jich stačí hrstka, pak mandlové lupínky a nějaké ovoce, granátové jablko třeba (mango nebo rozinky taky jdou). Zálivka se dělá z nastrohaného čerstvého zázvoru (tak lžicka), limety a nějakého chuťove neutrálního oleje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To vypadá moc dobře, určitě vyzkouším. Díky!

      Vymazat
    2. Do zálivky patří ještě trocha medu.

      Vymazat
    3. Teď mám novou oblíbenou přísadu do všeho: sušené třešně. Vřele doporučuju! Zrovna přemýšlím, jak je zakomponovat do nádivky ke krocanovi.

      Vymazat
  3. tak tohle přesně vystihuje "dilemata" mých posledních cca dvou měsíců. Od září dělám denně krabičkové obědy a svačiny a to nejen pro sebe ale i pro osobu blízkou (což mě aspoň nutí k tomu přemýšlet nad tím, neodfláknout to a snažit se o rozmanitost a dát do toho vlastní invenci. Takže jen dobře, sám se tptiž člověk často odbyje jen chlebem...v tom lepším případě).
    Před "začátkem" máte spoustu nápadů, když ale dojde na každodenní realizaci - no realita vypadá jinak :) Musí to být přenosné, nejlépe udělatelné s předstihem (ranní sprinty nedávají moc prostoru pro dlouhé vaření a chystání - max. tak finální úprava :)
    Každopádně abych to shrnula: u nás krabičkově docela frčí různě plněné tortily (dělám doma, ty z obchodu jsou nehorázně drahé a navíc mi vůbec nejedou) - špenát, losos, ricotta, vajíčko, hummus, fazolová pomazánka, šunka, čedar atd. zavinuté jako palačinka, pokrájené, různě poskládané. Super je quesadilla - je to neokoukaná oběma právě výše zmíněného. osobně mám nejradši brokolici + výraznější sýr. Pak "placky", "placičky", "bochánky" a "koláčky" a všechny způsoby: cuketové "fritters" (omluvám se, nevím moc jak to přeložit a pod slovem smaženky si představím vždycky chleba ve vajíčku, takže se mu vyhýbám :), špenátové, fazolové, cizrnové palačinky, velký hit jsou máslová dýně a sladké brambory: z nich se "pseudomufiny" (z pyré - mnohem lehčí než normální z mouky, cukru, tuku), různé placky atd. dělají perfektně. Nebo placičky z quinoy - dobrá obměna k normálu.
    Jěště k batátům - fajn jsou pečené batátové "hranolky" s různými dipy (možností do alelujah). Zapékaná jídla: osvědčily se mi lasagně:dělám doma se špaldovou moukou a vůbec neplatí, že to musí být jen těžké hutné jídlo: místo bešamelu ricotta, mozarella, parmazán, lilek, rajčata rajčata rajčata :) někdy doma mleté maso, klasika špenát, losos. Výhodou je právě ta přenositelnost: nakrájet a do krabičky.
    DObrá je i polenta: je variabilní, drží tvar a není z ní "kejda" :) takže nakrájená na kousky, s olivami, fetou, řeckým jogurtem atd atd.
    A poseldní dobou jsem si nevím proč oblíbila "blbé" obyč sendviče (možná proto, že sem konečně dospěla k chlebu, který má na to rozumný tvar :) tousťák totiž nemám ráda, takže jsem nejdřív musela vychytat tvar u toho normálního domácího :). Fascinuje mě avokádo - do všeho - nejlépe právě do sendvičů místo másla - to taky používám ricottu, pak dobrý sýr, plátky pečené dýně či řepy, dobrá šunka. (vím, že popisovat sendvič je asi směšné, ale po mém dětském "traumatu", kdy namazaný chleba znamenal jen paštiku, rybičkovou pomazánku nebo máslo a vajíčko jsem vlatně až nedávno přišla na to, že to fakt jde jinak :)
    Obecně řečeno: do všeho cpu nějaká semínka (nejradši klasika dýně, slunečnice) či ořechy, dobrý olej (dýňový, vlašský), často používám i vajíčka.
    A oblíbili jsme si právě i tu quinou - děláme ji i nasladko (ovoce, jogurt, med, ořechy), dobrá změna jsou i jáhly a tarhoňa. Uvařené právě s dobrým olejem, semínky, avokádem, nakrájeným sýrem/vajíčkem/tofu, bylinkami, sušenými rajčaty apod. jsou taková ta jistota, když není čas nic vymýšlet, ale ani chuť se šidit :)
    Omlouvám se, pokud píšu samozřejmosti, které dělá doma každý - nemůžu to ohodnotit, protože jsem v "krabičkové branži" nově :) tak snad aspoň nějaká inspirace :)

    OdpovědětVymazat
  4. jo a zapomněla jsem na pečenou mrkev - špalíčky mrkve po upečení smíchané se zálivkou z oleje, citr. šťávy, soli, pepře, koriandru a promíchané s uvařenou cizrnou a dýňové noky- co zbyde z víkendu se dá perfektně zužitkovat nastudeno v krabičce- doplněné zálivkou z řec. jogurtu/zakys.smetany či opět lehkou olejovou a nakrájenou pečenou/syrovou zeleninou ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za neuvěřitelně dlouhý komentář plný opravdu skvělých tipů... uvedu do praxe :).

      Vymazat
  5. Domnívám se že pokud nevíte co to je kalabasa tak se vám brzy změní život o sto osmdesát stupnů a to vás ještě možná s tou směrnicí podceňují. Povídám vám že jakmile ochutnáte tuto pecku tak budete mít mnohem více energie a všechno vás bude rázem víc a víc bavit.

    OdpovědětVymazat