úterý 16. dubna 2013

Fajnová rychlovka

Po dlouhé době jsem si koupila páteční vydání hospodářek, Tentokrát ne kvůli příloze, ale nakonec to byl přece jen recept Petry Pospěchové, který mě zaujal víc než článek o změnách, které přinese nový občanský zákoník. Uznejte, hovězí s fazolkami na "kambodžský" způsob jsem si prostě udělat musela, nešlo odolat.


Ani jsem moc neexperimentovala a recept převzala jak byl, jen s přidáním citrónové trávy. Jako blíže nespecifikované hovězí zadní, jsem použila květovou špičku, protože je skvělá skoro na všechno. Dělám z ní i tatarák, v neděli jsem jí s úspěchem pekla do thajského salátu s mangem (coming soon).

Pojďme na to. Petra říká, že recept je na 4 porce. No nevím, já vážně dost jím, ale 200 g masa a 100 g fazolek mi na 4 porce fakt nepřipadá, max. na 2.

200 g květové špičky nebo jiného zadního hovězího masa (určitě by byla fajnová roštěná)
1 červená cibule
1 polévková lžíce rybí omáčky
1 polévková lžíce moučkového cukru
1 stvol citrónové trávy 
3 stroužky česneku
olej na smažení, já dala ten z praženého sezamu
zelené fazolky - použila jsem čerstvé green fine beans z Tesca
a nezbytný koriandr
sůl, pepř je-li libo

Maso nakrájejte na tenoučké plátky a ty pak na menší kousky, abyste mohli jíst hůlkama. Cibuli na tenká kolečka. V pánvi rozehřejte olej, hoďte do ní cibulku a v závěsu za ní maso, přidejte rybí omáčku a moučkový cukr a smažte, přidejte citronovou trávu a česnek nakrájený na plátky. V mezidobí si dejte vařit vodu na fazolky a fazolky uvařte v osolené tak akorát, aby nebyly moc měkké. Trvá to pár minut. Uvařené fazolky přidejte k masu, k tomu všemu pak spoustu čerstvého koriandru a je to. Pokud máte rádi smaženou cibulku, tak jako já, přidejte si navrch i tu.

Ideálním doprovodem je rýže, já ovšem ráda vystačím s domácím kváskovým chlebem. Je to rychlovka, při bleskové práci máte max. za 15 min uvařeno, což je skvělé, když přes oběd chodíte domů venčit štěně. Přece jen nemůžu jíst každý den hummus, i když je vynikající.

P.S. Speciální poklonu vysekávám vietnamským prodejcům ovozelu na pražském Újezdě. Mají na co si vzpomenete (i zelenou papáju a tamarind), koriandr tam seženete snad úplně vždycky a ještě mi venku hlídají kolo. Jasně, je to s centrální přirážkou, ale tady si připlatím ráda. Doporučuju.

9 komentářů:

  1. Zní to lákavě, jen malou noticku k oleji. Osobně radši používám na smažení ve woku arašídový, zdá se mi, že ten sezamový při hodně vysokých teplotách hořkne. Můj poslední objev je olej z hroznových zrnek (anglicky grape seed oil, nevím pod jakým názvem se dostane koupit v Čechách), ten opravdu vydrží hodně vysokou teplotu. Sezamový olej přidávám na závěr, když už je jádlo hotové, stačí pár kapek.

    OdpovědětVymazat
  2. Jj, určitě budete mít pravdu. Maso je ale na tenoučké plátky, takže je hotové téměř hned i při nižší teplotě, hořknutí jsem tedy nepozorovala. Po grape seed oleji už delší dobu koukám, ale zatím se na něj nenarazila, objevím ho a vyzkouším.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ja mam ten olej z koreni U Salvatora, ale myslim, ze jsem ho videla i v Intersparu... Pouzivala jsem ho v receptu na ten bucek podle Blumenthala.

      Vymazat
    2. Bezva kouknu po něm. Dnes jsem na tom z praženého sezamu smažila zas, je na něm napsané, že je přímo na stirfry a přišel mi úplně o.k..

      Vymazat
  3. Vypadá to moc hezky :-). Můžu se zeptat, kde kupujete květovou špičku?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. Martine, viz nedávný příspěvek "To je maso", špičku kupuju u Kosiny v Kaprovce, mají ji prakticky denně 219 Kč/ kg. Opravdu je to strašně fajn maso.

      Vymazat
  4. Slovo rychlovka mi evokuje hotovka...a při představě, že chodíme do hospod na takovéhle hotovky se mi ústa roztáhla v širokém úsměvu...no a pak jsem se probrala :)...a vrátila se na zem. Jinak květovou špičku jsem jedla poprvé v životě teprv nedávno ( - červená až za ušima) při mé pražské návštěvě Čestru. Dá se říct, že mi učarovala. Víc receptů s ní bych vřele uvítala!
    No a co se porce týče...obávám se, že v mém případě by to bylo jen pro jednu osobu...a to jsem si myslela, že zas tak abnormální jedlík nejsem (jo, jím hodně, ale za čtyři...to snad ne :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jíme asi tak stejně :). Jinak ze špičky dělám tafelspitz, kvůli tomu jsem jí vlastně před lety začala shánět. Teď dávám dohromady právě ten jakoby thajský salát s mangem, snad už bude recept brzy definitivní. Ale je skvělá ke všem omáčkám, klidně bych jí dala část do burgeru...

      Vymazat
    2. s tafelspizem přišla minulý týden, když jsem byla u rodičů, právě mamka - byla na konferenci v Rakousku, kde to jedli v nějaké zdejší "posh" restauraci...prý z toho všichni - s prominutím - učurávali, jaký to byl úžasný zážitek. Když se nad tím pak ale zamyslela, vypadlo z ní, že to bylo asi především proto, že to bylo něco, co jídavali v dětstvtí (aspoň tento "styl" jídla - maso vytažené z polévky jako 2.chod), a už to dlouhé roky nejedli.
      Chtěla jsem si právě na tafelspitz zajít někdy ve Vídni, když se tam vyskytuju, zatím to je ale bohužel pouze na seznamu. na salát s mangem se těším, nedělávám kombinaci ovoce + maso často, o to víc si vybírám, kde do toho půjdu :)

      Vymazat