pátek 12. srpna 2011

Hovězí pholévka s nudlemi



Bezva, napsala jsem vám sáhodlouhý příspěvek o tom, jak vařím pho, a že to musíte taky zkusit, abyste nebyli out a pak se to nějak zaseklo, dělalo to, že se to ukládá, nešlo to zkopírovat a nakonec je po příspěvku, sakra! No nic, nebudu se rozčilovat, zkusím to znovu, stručněji. Ostatně mnohdy si myslím, že by mi větší stručnost prospěla. Čili, buďte trendy, buďte free, buďte cool a jednoznačně in a vařte a jezte pho! Povím vám, jak jsem na to šla já.


Rozjezd byl těžký, nepamatuju si, že by pho vařil někdo z mých oblíbených blogerů. Zapátrala jsem tedy pomocí googlu a uděla si takový souhrn z toho, co jsem našla.

Na vývar jsem si připravila toto:

morkové kosti, hovězí oháňku, hovězí žebra (celkem tak 1,5 kg) - asi 2 kousky od každého (u oháňky myslím dílky ne ocasy). Kdo nesežene oháňku, dá tam víc žeber a kostí, kdo bydlí v Praze, nechá si výmluvy a skočí do řeznictví U Arbesa nebo ke Kosinovi.
6 hvězdiček badyánu
3 tyčinky skořice
2 lžíce fenyklu a pár lusků kardamonu - pokud nemáte, můžete vynechat, ale kupte si je na příštím farmářském trhu u stánku s kořením
2-3 lžíce cukru
sůl (přiměřeně, raději přidejte na konci vaření, než abyste to přesolili)
šalotky nebo 1-2 cibule
větší kousek zázvoru
3 litry studené vody

Kosti, oháňku a žebra jsem dala péct na 20 min na 200 C do trouby. Není to nutné, ale podle mě to polévce přidává další chuťový rozměr a hlavně se pak na povrchu vývaru netvoří tolik nečistot. Zatím co bylo maso v troubě, nakrájela jsem nadrobno zázvor i cibuli a dala smažit nasucho na pánev až skoro do černa, jak mě k tomu nabádal nějaký recept. Pak jsem vše dala do největšího hrnce co mám, zalila studenou vodou a přidala všechny ostatní ingredience. Vařila jsem od soumraku do úsvitu, před spaním odkryté s průběžným odstraňováním nečistot a na noc tak halabala přiklopené, aby se mi to všechno nevyvařilo a zas aby se mi to nekondenzovalo pod pokličkou. Ráno mi úžasně voněl celý byt a kdybych byla jako pravá Vietnamka, dala bych si pho k snídani. Já ho ale zcedila, nechala vychladnout a dala do ledničky, abych večer mohla odstranit tukovou vrstvu nahoře, páč se přece snažím zhubnout, že.


Pak jsem si přichystala "náplň":

rýžové nudle - širší asi jako tagliatelle, v Praze se dají dobře koupit přímo pho nudle s názvem Báhn Pho
roštěnou nakrájenou na tenké plátky
koriandr, thajskou bazalku, perillu, prostě aromatické bylinky po asijsku
jarní cibulku
příště si ještě koupím na Jiřáku nakládaný bambus
mungo klíčky

Pak jsem dala ohřívat příslušné množství vývaru a do něj dala nakrájenou roštěnou. Stačilo jí pár minut. Vedle ve vodě jsem dle návodu uvařila nudle, dala je do misky, zalila vývarem s masem a zasypala bylinkama a klíčky. A pak jsem na sebe byla trochu pyšná, protože to byla dobrota, mnohem voňavější než ve většině vietnamských bister v Praze. Ve Vietnamu jsem bohužel nebyla, ale i při eventuálním nedostatku autenticity, mi tahle pholévka strašně chutná.

12 komentářů:

  1. Parada!!!!ja sice vietnamske kuchyni rozumim jak zaba politice, ale dokazu si docela zive predstavit, co se stane se silnym vyvarem, kdyz ho nechas tahnout pres noc:) jinak jedna z nasich naprosto nejmilejsich domacich (slavnostnich) polevek je prave Oxenschwansuppe, tedy polevka (pouze) z hovezich ohanek. U ni ani neni jina moznost, nez varit dlouze nekolik hodin, neb jinak ohanky nidko nikdy neoddeli od kosti:)
    Jinak btw jenom na okraj, kdyz budes ted o vikendu v Brne, zkus ceknout to Park Lane Cafe, psalas, ze se Ti nejak "vyhiba", a ja myslim, ze stoji za to. Jak kavou, tak obsluhou i prostredim a delaji tam dokonce pry moc dobry snidane.(a dezerty stoji za hrich na kazdy pad, jsou domaci, vyborne, myslim ze i lehke a orginalni) Ja se vracim v nedelu a uz se nemuzu dockat, az si k nim zas na par krasnych kavovo-dezertovych chvilek zalezu:)
    uzivej Moravy

    OdpovědětVymazat
  2. Ja bych chtela byt Tvoji sousedkou... :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Lucie: V tom pripade mas veliky stesti, protoze byt vedle me na patre se bude do mesice prodavat :).

    OdpovědětVymazat
  4. kurňa! krása :) phočko i sekaná. tož aby nás měla thuy ještě co učit, ha? já myslim, že se ta vietnamská vlna ještě ani zdaleka nerozjela. teprve, až to bude mainstream, tak my už toho budem znudění a budem moc všem říkat - ehe, tohle jsem měl už před... a tak no.. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Dik! Ja uz se chci zase neco ucit brzo :). A navrhuju pripravit pisemne podklady, jeste i k zavitkum, trosku mi to chybi...abych mohla machrovat az to tedy bude ten mainstream.

    OdpovědětVymazat
  6. bezva... kdyby mi do mesice neocekavane zvysili plat tak cca o nekolik mega, tak do toho jdu :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Vypadá to velmi lákavě. A jestli vypátráš, co je třeba s tím bambusem udělat, aby chutnal jako ten, co dávaj do pholívky v Holešovicích, případně najdeš zdroj takového, tak dej určitě vědět (-:

    OdpovědětVymazat
  8. Kytka: Za zdroj bambusu prave povazuju Pho Vietnam na Jiraku, maji ho v krabickach po 30 Kc a moc mi chutna. Hned jak tam pujdu, tak nakoupim ;).

    OdpovědětVymazat
  9. ehe, tohle jsem měl už před... a tak no.. :-))

    OdpovědětVymazat
  10. Pho Bo - první pokus - jsem nadmíru spokojen :-)

    Hovězí maso a kosti 2kg

    Spařit horkou vodou a vložit do studené.

    Badyán 5 hvězdiček
    Skořici (celou) 5cm
    Fenykl (semínka i čerstvý) 10 + 2 dílky
    Hřebíček 10
    Zázvor (čerstvý) 5cm
    Chilli paprička

    Cibule 1 velká
    Česnek 3str
    Paprika bílá 1

    Vše nechat deset minut v trobě na 270°C/10minut, přidat k masu.

    Sůl 1PL
    Cukr 2PL
    Rybí omáčka 4PL

    Nudle Bánh Pho

    Nakládaný bambus
    Mungo klíčky

    Vinný ocet s česnekem a chilli papričkami
    Cibule v octu
    Chilli omáčka
    Koriandr, petrželka a jarní cibulka
    Pepř

    OdpovědětVymazat
  11. Kačka Žvýkačka29. srpna 2011 v 9:25

    Anonymní: Vypadá to dobře, jak dlouho jste vařil? Vubec nevím, jestli moje trouba peče na 270 C :).

    OdpovědětVymazat
  12. Kašlat na troubu...při druhém pokusu jsem dělal kuřecí (Ga)...oproti hovězí (Bo) je slabota.A koření stačí opéci na pánvi.Ono jen v té troubě se to rozvine tak nějak plněji.
    Jinak hovězí vývar 6 a kuřecí 3 hodiny.
    Z té hovězí byl kolega, gurmán a milovník asijské kuchyně nadšen natolik, že se s ní jal léčit nachlazení :-)
    Pavel

    OdpovědětVymazat