pátek 8. července 2011

Léto je léto...


... když den patří snílkům, když můžem jen v tílku ven jít. Zpívá božská Helena a já nemůžu dohledat, kdo jí tento poetický text napsal, takže se omlouvám za neuvedení autora. No, já jsem spíše přízemní, v tílku mě na ulici neuvidíte a byla bych moc ráda, kdybych prozměnu já neviděla na ulici v tílku žádné muže, nebo v horším případě nahoře úplně bez. Za to byste mě mohli vidět při sbírání borůvek, kdyby tedy nějaké rostly (alespoň na Rakovnicku, kam občas jezdím za tetou). Vynalezla jsem totiž parádní borůvkový recept.

Jako tradičně nečekejte žádné složitosti. U nás doma se koláče nikdy moc nepekly, takže osvědčený recept v záloze nemám. Kuchařským/cukrářským experimentům se ale rozhodně nebráním a tak vzniknul i recept, který vám hodlám prezentovat. Mix skoroklasického lineckého těsta, borůvek (které by ale samy o sobě mohly být zbytečně kyselé a pak by koláč chutnal jen Zuzce :), Philadelphie (protože jsem moderní holka) a drobenky (nebraňte se polentě, je to tutovka).

Na vroubkovanou koláčovou formu o průměru 27 cm si přichystejte:

Těsto:

250 g polohrubé mouky
125 g cukru moučka
125 g změklého másla
1 vejce

Náplň:

250 g krémového sýru Philadelphia
2 vrchovaté lžíce cukru moučka
2 žloutky
trocha amaretta (řekněme malý panák)
asi 3/4 l borůvek

Drobenka:

80 g změklého másla
80 g cukru moučka (může být i krystal)
80 g hrubé mouky
80 g polenty (nedůvěřivci můžou alternovat třeba dětskou krupicí)

Postup je následující. Všechny ingredience na těsto dejte do mísy a rukama zpracujte. Jde to snadno, zvlášť když si máslo necháte 30 sekund povolit v mikrovlnce. Hotové těsto dejte vychladit do ledničky nebo, když spěcháte, na chvilku do mrazáku.

Následuje příprava drobenky, klasika, všechno smíchejte, rukama zpracujte a šup s tím taky do ledničky.

To nejlepší na konec. Philadelphii, cukr, žloutky a amaretto vyšlehejte do hladkého krému, do kterého pak opatrně přimíchejte oprané a přebrané borůvky. Zásadně neochutnávejte, páč pak by nemuselo být čím koláč naplnit.

Vychlazené těsto rukama vtlačte do máslem vymazané a strouhankou, nebo něčím, vysypané formy, naplňte připraveným krémem s borůvkami a zasypejte drobenkou. Pekla jsem 30 minut na 180 stupňů, až bylo těsto růžové a drobenka zlatá. Zkuste to taky tak a nezapomeňte koláč kontrolovat.

Je to strašně dobrý, nekecám!

14 komentářů:

  1. Lucie - milovnice boruvek8. července 2011 v 14:10

    Mnam!

    OdpovědětVymazat
  2. Kačka Poňoukačka8. července 2011 v 15:21

    Lucie: Tenhle vážně zkus, nevím, jak mě napadlo dát tam to amaretto, ale přijde mi, že se tam hrozně hodí a že to chutná prostě skvěle. Doufám, že brzy přijdu k nějakým borůvkám.

    To Kytkovo přihlašování je super!

    OdpovědětVymazat
  3. Pavlušabezborůvek8. července 2011 v 18:21

    Džžíí, to vypadá extra dobře, jen nevím kde vzít borůvky, letos jsou lesy holé :-(

    OdpovědětVymazat
  4. Dělám dost podobný a je naprosto senzační. Ta polenta mě zaujala, příště to zkusím s ní :o)

    OdpovědětVymazat
  5. Pavli: Koupila jsem je v Dejvicich na trhu, pry z Jeseniku. U tety letos taky zadne nejsou. Videla jsem je i na Havelaku.

    OdpovědětVymazat
  6. Nekecá, koláč je vážně výbodnej!!!!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  7. no tak dnes jsem koupila boruvky tak asi zkusim ten recept Hanicce i Nelince to pry moc chutnalo tak uvidime co z toho vznikne Tete Martine :-D

    OdpovědětVymazat
  8. Martinka: Jdi do toho, fakt je lehký a hrozně dobrý. Taky mám v plánu koupit borůvky a ještě ho na víkend udělat, protože máme rodinný oběd.

    OdpovědětVymazat
  9. Jéé, tak to se už moooc těšíme! Já se bála, že si ho budu muset upéct sama :) Hanka

    OdpovědětVymazat
  10. Úplně miluju, když někde vidím nějaký zajímavý recept a všechny přísady jsou doma :-) Vlastně všechny kromě amaretta, ale neva, pružně ho nahradím marcipánovým likérem. Snad se to nějak srovná :-)
    Slečna Barbora

    OdpovědětVymazat
  11. Kačka Žvýkačka31. července 2011 v 20:21

    Slečna Barbora: Marcipánový likér zní dobře, doufám, že se koláč povedl.

    OdpovědětVymazat
  12. Vypadá nádherně, až borůvky budou, určitě ho udělám!!! Polenta instantní nebo obyč. nebo je to jedno? Díky ;-)
    Zuzana Z.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přiznávám, že nevím, v čem spočívá instantní polenta, použiívám normální.

      Vymazat
  13. Super nápad! A moc se mi to hodí, protože se v poslední době hodně zaměřuji na větší příjem resveratrolu, který je obsažen právě například v borůvkách. O jeho účincích jsem se dozvěděla tady https://zivotavyziva.cz/resveratrol/ a po přečtení jsem z nich byla nadšená. Přemýšlím o tom, že si objednám i některý z těch nabízených produktů.

    OdpovědětVymazat