neděle 27. února 2011

Experimentální, geniální, triviální… a nejde to vyklopit.

Hádejte co to je? No jasně, můj nový úlet, tedy panna cotta. Dlouho jsem jí nejedla, spojovala jsem si jí s nepovedeným pudingem, vylepšeným spoustou želatiny. Z omylu mě vyvedla paní Pagana, před pár týdny, od té doby si v její restauraci Pagana po obědě dávám zásadně panna cottu s karamelem. Ještě než jsem začala pátrat po receptech, dozvěděla jsem se od Lucie, že je to strašně jednoduché, že to má samozřejmě dávno vyzkoušené  a jak se jí to povedlo, se přesvědčte u ní na blogu Chez Lucie (ale nepiště mi pak, jak krásně fotí, a že s tím mám koukat něco udělat, fakt se snažím:).

Čili, projela jsem internet, nechala se inspirovat u Davida Lebowitze, Anne a zmíněné Lucie a tohle je můj souhrnný recept, na který budete potřebovat:

2 smetany ke šlehání – 400 g (já jsem použila De luxe šlehačku z mlékárny Kunín, která obsahuje nadstandardních 40% tuku, po tomhle se stejně zhubnout nedá, to je snad jasný)
1 vanilkový lusk (kupuju na vanilkové lusky.cz)
4 lžíce cukru krupice (1 jsem dala třtinového)
2 a ½ plátku želatiny
něco na to (uvidíme dále)
Postup je vážně maximálně jednoduchý. Měla jsem dost času, takže jsem si ráno dala obě smetany do rendlíku a k nim přidala vanilková zrníčka vypreparovaná z lusku i prázdný lusk. To jsem si nechala uležet v ledničce a po obědě se na to vrhla. Rendlík s obsahem jsem dala na mírný plamen a zároveň dala namočit želatinu do trošky vody (řiďte se návodem na pytlíku). Do rendlíku jsem přidala cukr, který se při zahřívání pomalu rozpouští, takže zahřívejte tak dlouho, až se rozpustí úplně, jen by se to nemělo vařit. Nakonec jsem vzala želatinu, vymačkala z ní vodu a šoupla jí k tomu. Želatina se okamžitě rozpustí a vaření je hotové. Nakonec samozřejmě vyndáte vanilkový lusk, který už svou funkci splnil.
Kam s tím? Nechávám na vás, já zvolila espresso hrníčky a tahle dávka vyšla přesně na 6 ks (při vaření jsem skoro vůbec neužírala). Asi se to dá dát do čehokoli, ale podstatné je, abyste nádoby plnili skoro až k okraji, aby při vyklápění nedošlo pádem „z výšky“ k nějaké estetické újmě. Pokud budete panna cottu vyklápět, vymažte si nádoby předem slunečnicovým olejem, stačí tence, ať z toho není smetana s olejem.


Můžete si taky usnadnit práci a dát to do skleněných misek nebo skleniček. Vypadá to dekorativně a navíc pak nemusíte bojovat s tím, jak to dostat ven.
Naplněné hrníčky jsem přikryla alobalem a dala do ledničky. Chladí se to docela dlouho, neváhejte to tam nechat přes noc, ale nejméně to bude chtít tak 6 hodin (říkají kolegové). Druhý den jsem se pokusila jeden hrneček vyklopit a nedařilo se. Nejprve jsem okraj objela nožem a nic. Pak jsem to dala na chvilku do teplé vody a zase nic. Pak jsem to brutálně z hrnečku vyklepala (rozhodně to nezkoušejte třeba s bábovkou nebo čímkoli pečeným) a tady se postup vyplatil.


Vypadá to krásně, ne? Nahoře jsou koncentrovaná zrníčka vanilky. Dost se mi ulevilo, že se mi to podařilo dostat ven.

A teď co na to? Já toužila po karamelu, jako od paní Pagany. Že se mi podařilo jeden moc dobrý udělat, už víte anebo si to můžete přečíst v mém včerejším příspěvku. Food styling není zrovna moje doména, ale s výsledkem jsem celkem spokojená. Aby byl karamel dokonale tekutý, dala jsem skleničku s ním na 30 sekund do mikrovlnky.


A protože jsem měla 6 malých porcí pro 3 velké holky, udělala jsem ještě malinovou „polevu“, abychom každá měla 2 různé dobroty. Jednoduše jsem svařila mražené maliny s trochou vody a třtinového cukru. Pak jsem to nechala vychladnout a dala na panna cottu. Tady s estetickým dojmem úplně spokojená nejsem, ale zase na první pokus, to celkem jde.

Neváhejte a vyzkoušejte, je to vážně moc dobré, říkají 2 z mých 2 kamarádek, které panna cottu právě vyzkoušely :).

5 komentářů:

  1. Potvrzuji. Byla výborná. Já dávám přednost té s karamelem. Budu muset taky vyzkoušet!
    Ha

    OdpovědětVymazat
  2. Vypada to mnam! Ja jsem za posledni mesic delala panna cottu 3x, protoze jsme to meli za ukol v The Daring Bakers... Recept a fotky hodim na blog snad behem pondelka :-)

    OdpovědětVymazat
  3. a Já zase s malinama,ale karamel byl taky móóóc dobrej! Martina

    OdpovědětVymazat
  4. Panna cottu miluju nejvíc v létě, naposledy jsem ji dělala s rebarborov-karamelovým přelivem a byla to fakt bomba. Krom základní verze dělám i panna cottu kávovou, karamelovou nebo ovocnou. Už se těším na teplé dny, kdy ji zase začnu dělat ve velkém :-)

    OdpovědětVymazat